علی(ع) تنها گزینه جانشینی رسول خاتم
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۲۲۹۵
از جمله عوامل ماندگاری یک آیین، معرفی نمونههای عینی و تجسم بخشیدن به تعالیم آن مکتب در وجود الگوهای رفتاری است. صاحب نظران بر این اساس وجود الگو را مهمترین عامل جذب مخاطب دانسته و بهترین راه شناخت هر مکتب و آیینی را الگوهای برتر آن برشمردهاند.
روزنامه ایران: هر مکتب تربیتی ولو از تعالیم ممتاز و ایدهآلی برخوردار باشد، مادامی که نمونهای را بهعنوان الگو معرفی نکرده است، موفقیت چندانی نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسلام تنها آیین آسمانی است که با معرفی الگوهای عینی در کنار دستورالعملها و تعالیم سازنده، قول و فعل را ملازم همدیگر ساخته و آهنگ ماندگاری گرفته است. قرآن کریم با توجه به نقش الگو از آنان بهعنوان دلیل حقانیت مکتب و حجت دین یاد کرده و الگوها را میزان سنجش عامل پویایی آحاد جوامع بشری به شمارآورده است. به معرفی قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) نسخه کامل بشریت و اسوه حسنهای است که تمامی قول و فعلش بیانگر تعالیم مکتب است. «لقد کان لکم فی رسولالله اسوه حسنه». اینکه نبوت به ایشان ختم شده و آن حضرت آخرین فرستاده الهی است، امری اتفاقی نیست، بلکه به معنای کمال و جامعیت رسالت و شخصیت آن بزرگوار بوده و براساس آن آیین اسلام داعیه هدایت وتربیت معنوی ابنای بشر را دارد.
کیست که نداند تربیت برپایه سه عنصر اساسی «مربی»، «نظام تربیتی» و«موضوع هدایت و تربیت» یعنی انسان استوار است که هرگاه یکی از آنها مفقود باشد کار تربیتی انجام نخواهد گرفت.اسلام آمده است تا جوامع بشری را با رهبری هوشمندانه به سعادت دنیا و عقبی رهنمون باشد. پیامبر اسلام نیز در این راه پرمشقت گامهای مهمی برداشت و در سایه نظام تربیتی اسلام از قبایل جاهل و بدوی، امتی صالح و رشید تربیت کرد. اما با رحلت پیامبر اسلام امت مربی خود را از دست داده و با فقدان اولین رکن تربیت زمینه بلا اثر شدن دو رکن دیگر آن نیز فراهم و امت اسلامی در معرض اضمحلال و فروپاشی قرار میگرفت.
حال آنکه شریعت محمدی(ص) بهعنوان کاملترین دین آسمانی برای هدایت بشریت آمده و در تعالیم خود منظومههای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری بسیاری آورده است که بشریت را تا ساحل ابدیت به کار میآید.هرعقل سلیمی میپذیرد که برای استمرار پویا و سازنده این منظومه معنوی در بطن جامعه نیاز به مربیانی خواهد بود که به لحاظ درک معنوی در سطح پیامبر خدا و یا حداقل بسیار نزدیک به وی باشند، تا برنامه تربیتی بعثت که مراحل بس طولانی را طی کرده و با رحلت پیامبر خاتم به انتها میرسید، مهمل و ابتر نماند.
از اینرو کسانی باید در کسوت جانشینی پیامبر اسلام(ص) اهداف و برنامههای مکتب را پی گرفته وبه نسلهای بعد منتقل میکردند. پیداست جانشینی امری محتوایی وحیاتی بوده و در راستای بعثت انبیای الهی و کاری نبود که از عهده افراد عادی برآید. این بود که پروردگار عالمیان از سر لطف و مصلحت، در آستانه رحلت رسول خاتم به فرشته وحی امر فرمود تا مأموریت معرفی جانشینی برای پس از خود را به رسولش ابلاغ کند. حجةالوداع و کنار برکه غدیر بهترین زمان و مکان برای ابلاغ این مأموریت الهی بود. پیامبر خدا نیز در جهت انجام مأموریت آسمانی ضمن خبر دادن رحلت قریبالوقوع خود، علی(ع) را بهعنوان جانشین خود بعد از رحلت، معرفی و از اصحاب و حاجیان برای آن حضرت(ع) بیعت گرفت.
امیرالمؤمنین علی(ع) جامع همه فضایل و کلیه ارزشهای والابوده وپیامبر خدا به نصب الهی وی را که شایسته تأسی وبرترین الگوی مکتب اسلام است با بهترین الفاظ ستود و از امت درخواست کرد تا با او بیعت کرده و مهرش را به دل گیرند.
امیر المؤمنین علی(ع) با اخلاق کریمانه و بزرگوارانه خود از دیگران متمایز میشد و تاریخ به این نکته صراحت دارد که بسیاری از اعراب که برخی از آنان از مخالفان سرسخت حضرتش بودند، پیش از آنکه با منطق زبان تسلیم وی شوند از درون مقهور عظمت اخلاقی آن حضرت میشدند. حضرت علی(ع) در مراحل تبلیغ دین با عنادها و جهالتهای بسیاری مواجه بود، اما با خوشرویی و کرامت نفس به آنان پاسخ میگفت، این ویژگی علی(ع) موجب شد رسول خدا(ص) آن حضرت را با لفظ رسا ستوده و شیوه آن حضرت را بهعنوان الگوی رسالت اسلامی معرفی کند.
امیرالمؤمنین علی(ع) با مردم اعم از مؤمن و کافر از موضع شفقت و دوستی برخورد میکرد و مشرکان را به مثابه بیمارانی مینگریست که نیازمند پرستاری دلسوز برای معالجه و مداوایند، در منش اخلاقی آن حضرت(ع) جلوههای محبت بیش از هر چیزی هویداست.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دنیای اسلام در تصمیمگیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمیماند
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتاللهالحرام، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خونآشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم (ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی حج را در جنبه مادی و معنوی، فریضهای چند بعدی برشمردند و افزودند: در بُعد درونی و باطنی، ذکر پروردگار به عنوان «منشاء حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیمگیریهای فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است.
ایشان در همین زمینه به زائران بیتالله تاکید کردند: در حج متوجه مواردی باشید که در هیچ جای دیگر نیست مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم (ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همهجا وجود دارد.
رهبر انقلاب نکته برجستهی بُعد اجتماعی حج را وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر برشمردند و گفتند: فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیمگیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیمگیری مشترک، خلاء بزرگی دارد.
ایشان نادیده گرفتن تفاوتهای ملیتی، مذهبی و قومی را مقدمه لازم وحدت دانستند و افزودند: اجتماع عظیم، یکدست و یکشکل پیروان همه مذاهب و فرق اسلامی از همه ملیتها، نمود بارز وجه سیاسی-اجتماعی حج است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: البته ضرورت عبور از تفاوتها و مسائل تفرقهانگیز مخصوص حج نیست و در آیات متعدد قرآن بر وحدت و همدلی مسلمانان تاکید شده است.
رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است، اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خونآشام مجموعهی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است.
حضرت آیتالله خامنهای حوادث کنونی غزه را شاخصی ماندگار برای تاریخ دانستند و افزودند: حملات وحشیانه سگ هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر در تاریخ میماند و راه را به بشریت نشان میدهد که بازتاب شگفتانگیز و بیسابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاههای آمریکا و بعضی کشورهای دیگر، از نشانههای این تاریخسازی و شاخصسازی است.
ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونههای متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم (ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم (ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد، اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزهگر به شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمنی میکند.
رهبر انقلاب با اشاره به آیات قرآنی که دوستی با دشمنان ستمگر را هم کاملاً نهی میکند، رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم خواندند و افزودند: اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.
ایشان با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروریتر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیر ایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: البته جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمیماند، اما اگر دستهای قوی ملتها و دولتهای اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقتبار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد.
ایشان با تشکر از خدمات و فعالیتهای بعثه و سازمان حج و سایر دستگاههای خدماترسان در برگزاری حج، خطاب به آنان تأکید کردند: برای آسایش حجاج ایرانی و انجام حج مبرور و مقبول بهگونهای برنامهریزی کنید که فاصله بین وضع موجود و مطلوب برطرف شود.
در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی، شعار حج امسال را «حج؛ قرآنمحوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» خواند و گفت: حج ابراهیمی بستری برای تعلیم خودسازی و همچنین مبارزه با طواغیت بیرونی و دفاع از مظلومان است.
آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به تشرف ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر ایرانی به حج امسال، از برنامهها و فعالیتهای این سازمان در زمینه افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، اسکان، تغذیه و حمل و نقل و همچنین راهاندازی عمره مفرده پس از ۹ سال توقف و امکان بهرهمندی مشتاقان زیارت خانه خدا گزارش داد.