عدیر خم یا رحلت پیامبر، پایانِ سریال «سلمان فارسی»کدام است؟/ بازیگرانِ «مختارنامه» در فصلِ ایران
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۱۰۸۳
پیگیریها نشان میدهد داود میرباقری بسته به موضوعی که پیش میآید سراغِ بازیگران میرود و خیلی با وسواس و ظرافت این کار را دنبال میکند. باید دید بازیگران سریال «مختارنامه» و یا هنرمندانی مثل مهران غفوریان سر از این پروژه درخواهند آورد یا خیر؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها کاروانِ سریال «سلمان فارسی» به شهرکهای سینمایی و تلویزیونی تهران رسیده و فیلمبرداری فصلِ بیزانس رو به پایان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته گفته میشود علی دهکردی در قشم و داریوش فرهنگ در شاهرود جلوی دوربینِ داود میرباقری بودهاند. صحبت بر سرِ آمدنِ شکرخدا گودرزی و بازی در نقشِ کلبی است. تاجری که از اورشلیم، "سلمان فارسی" را تا حجاز میآورد و وسط راه او را به یک یهودی میفروشد.
پیش از این گودرزی به خبرنگار تسنیم گفته بود که اوایل سال 1400 جلوی دوربین خواهد رفت اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. همچنین مجید مظفری در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم گفته بود: خوشبختانه با من صحبت شده که با کارگردان کاربلدی به نام داود میرباقری کار کنم. منتظرم آقای میرباقری صدایم بزنند و خبرم کنند. با من درباره نقش تعیینکننده و حسّاسی در سریال "سلمان فارسی" صحبت شده است. درباره جزئیات نقش نمیتوانم نکتهای بگویم اما یکی از شخصیتهای اصلی سریال است.
در مرحله بیزانس علاوه بر حضور تاجرِ داستان یعنی فرهاد اصلانی و رسانهای شدن تصاویر نقشآفرینی محمدرضا هدایتی با لباس هندیها، هشام رستم بازیگر تونسی سریال سلمان، نقش "راهب" را ایفا میکند. اسقف را هم مرحوم چنگیز جلیلوند به عنوان برگِ زرینی در کارنامهاش به یادگار گذاشت.
یکی از کاراکترهای دیگر این سریال را مهدی فقیه ایفا میکند که قبلاً هم در سریالهای تاریخی مثل "ملک سلیمان" از او نقشهای شگرفی دیدهایم حالا در مقابل دوربین داود میرباقری هم در نقش "جذامی" ظاهر شده است. باید منتظر بمانیم تا مرحله به مرحله بازیگران خوب سینما، تلویزیون و تئاتر که در شهرستانها و پایتخت تستهای بازیگری دادهاند و به تناسب زمان و نقشی که برای آنها انتخاب شده به کار اضافه شوند.
در آستانه شروع فصل ایرانِ سریال «سلمان فارسی» که احتمالاً اواخر شهریورماه آغاز میشود، بحثِ حضور بازیگرانِ «مختارنامه» در این پروژه داغ شده است. نامِ رضا کیانیان، محمدرضا شریفینیا، حسن پورشیرازی، مهدی فخیمزاده، عنایت شفیعی، محمد فیلی، فریبا کوثری، جعفر دهقان، بهرام شاهمحمدلو، ویشکا آسایش، شهرام حقیقتدوست، شهرام عبدلی و محمد صادقی به چشم میخورد. حتی خود مرحوم سیامک اطلسی قبل از ابتلا به کرونا و در جریانِ بازی در سریالِ شبکه سه سیما، در گفتوگو با تسنیم گفته بود قرار است در این سریال ایفای نقش کند.
اما چقدر این گمانهزنیها واقعیت دارد؟ حتی در گفتوگویی رادیویی، مهران غفوریان در آن خبر از حضورش در سریال داود میرباقری داده بود. یا خبرهایی که از احتمالِ حضورِ چهرهای همچون ارژنگ امیرفضلی در این سریال، منتشر شده است. البته به تعبیرِ مهران غفوریان قرار بود این تجربه در سریال «ماه تیتی» میرباقری رقم بخورد.
پیگیریها نشان میدهد داود میرباقری بسته به موضوعی که پیش میآید سراغِ بازیگران میرود و خیلی با وسواس و ظرافت این کار را دنبال میکند. بارها در آثارِ گذشتهاش دیده شده که از بازیگرانِ قدیمی خود استفاده میکند. عمده تیمِ بازیگران سریال «امام علی(ع)» در «مختارنامه» و عمده بازیگران این سریال در «شاهگوش» حضور داشتند. تا اینجای کار هم فرهاد اصلانی یکی از نقشهای مهمِ این سریال را برعهده دارد. اما در سریال «سلمان فارسی» به جهت متفاوت بودنِ فضایِ کار، احتمالاً میرباقری بیشتر سراغِ بازیگران خارجی، تئاتری و کمتر از قدیمیهای خودش بهره ببرد.
قدیمیهایی که برخی از آنها به لحاظ فیزیکی و جسمانیِ از قوتِ قبل برخوردار نیستند؛ نمونه بارزِ آن رضا رویگری که مدتها است به علتِ سکته مغزی قادر به حضور در کارهای تاریخیِ بیگپروداکشن نیست. یا بازیگرانی مثلِ سیامک اطلسی که فوت کردهاند. باید دید بخشی از این بازیگران که گمانهزنیِ رسانهای شده همچون محمدرضا شریفینیا که همیشه با داود میرباقری بوده یا رضا کیانیان در فصلِ ایرانِ سریال «سلمان فارسی» حضور پیدا خواهند کرد یا خیر؟
قرار است داود میرباقری و همکارانش با بستنِ پرونده بیزانس تا اواخر شهریورماه واردِ فیلمبرداری فصلِ ایران شوند. سریالی که به زندگی و زمانه یارِ ایرانی پیامبر اسلام(ص) میپردازد از سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراطوری بیزانس و حجازِ صدر اسلام برخودار است و به جهت آماده بودن فضایِ کار، کارگردان روایت «سلمان فارسی» را از بیزانس، آغاز کرد.
سریال در دو بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن طراحی شده است.
البته میرباقری در حاشیه ضیافت افطار رئیس سازمان صدا و سیما این خبر را داده بود که به تصویربرداری اواخر دوره بیزانس رسیدهایم و قرار است که از اول مهر 1401 وارد فصل اول سریال که فصل ایران است، شویم.
تصویربرداری «سلمان فارسی» از زمستان سال 1398 در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شد و بارها به دلیل شرایط کرونا متوقف شد و تاکنون در لوکیشنهای مختلفی مانند شاهرود، شهرک غزالی، سمنان (شاهرود)، جلفا، شهرک سینمایی نور قم، سواحل مازندران، جزیره قشم و… فرآیند تولید سریال انجام شده است.
پیگیریها نشان میدهد قرار است طراحی صحنه بخش ایران را «عباس بلوندی» برعهده داشته باشد.
پیشبینی شده در فصلبندی این بخش از داستان سریال «سلمان فارسی» از تولد روزبه (سلمان) تا پیش از وفات پیامبر اسلام (ص) روایت شود و تا 1405 آماده پخش شود.
تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران، چند بازیگر خارجی و حدود 1500 بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفتهاند.
گفته میشود که ماجرای غدیرخم هم در سریال "سلمان فارسی" روایت خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که تمهیدات "میرباقری" برای روایت داستانهای سلمان فارسی در 40 قسمت پیشبینی شده چیست؟ آیا سریال در ماجرای غدیر به پایان میرسد و یا تا رحلت پیامبر اکرم(ص) ادامه پیدا خواهد کرد؟
حتی شاید در صورت لازم، فصل دومی هم برای ساخت داستانهای دیگر زندگی و احوالات "سلمان فارسی" درنظر گرفته شود؛ آیا سریال تا رحلتِ پیامبر اکرم(ص) پیش خواهد رفت یا در ماجرای غدیر به پایان برسد؟ باید دید که "داود میرباقری" در روایت 40 قسمتیاش، احوالات این صحابه پیامبر را از کجا به کجا میرساند؟
مرقد مطهر سلمان فارسی صحابی ایرانی پیامبر اکرم(ص) و از یاران حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در 30کیلومتری جنوبشرقی شهر بغداد در شهر مدائن قرار دارد؛ کنار حرم سلمان فارسی مرقد طاهر فرزند امام محمدباقر(ع)، مرقد عبداللهبن جابر انصاری و مرقد حُذَیفةبن ایمان قرار دارند، سلمان فارسی(ع) در تاریخ هشت صفر سال 36 هجری قمری درگذشت.
«جشن سربرون» سریال شبکه یک میشود؟سریال «حضرت موسی(ع)» چه زمانی کلید میخورد؟/ انتظارات میرعلایی از مدیران جدید صدا و سیمامزیّت ساخت سریال اپیزودیک با نگاهی به «تازه وارد» تلویزیون/ مخاطب وقت دیدن سریالِ خطّی نداردذائقه فیلم و سریال مردم ایران پیمایش شد/ «پایتخت» کماکان سریالِ محبوبانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی سریال رسانه ملی سریال پیگیری ها نشان می دهد داود میرباقری فرهاد اصلانی سلمان فارسی جلوی دوربین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۱۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
به ویژه اینکه تعدادی از آنها شهرتی جهانی داشته و میتوانند پای آثار نمایشی تولید شده در این چارچوب را به بازار جهانی باز کنند. موضوعی که چندان مورد توجه سینمای ایران قرار نگرفته و اندک آثار تولید شده در این باب نیز متعلق به تلویزیون بودهاند. فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که به نوعی محصول مشترک ایران و ترکیه به حساب میآید، نخستین تجربه جدی سینمای ایران در این رابطه است که به تازگی روی پرده سینماهای کشور رفته و در هفته نخست رکورد فروش ریالی و تعداد تماشاگر را شکسته است.
فتحی که تجربه تولید آثار تاریخی در قاب کوچک را داشته، در «مست عشق» سراغ یکی از مهمترین شعرا و عرفای تاریخ ایران یعنی جلالالدین محمد بلخی مشهور به مولانا رفته و بخشی از دوران زندگی وی را به تصویر کشیده که از کشش دراماتیک مناسبی برخوردار است. فرهاد توحیدی که یکی از قدیمیترین فیلمنامهنویسان پس از انقلاب به حساب میآید در «مست عشق»، مولانا و شمس تبریزی را به عنوان ستونهای فیلمنامه قرار داده و قصه را با محوریت این دو پیش میبرد. قصهای شخصیت محور که با چرخشی ظریف به سمت ماجرامحوری رفته و چند داستانک جذاب را به آن گره میزند.
توحیدی در پرده نخست، قصه را با یک حادثه آغاز کرده و سوالی را پیرامون ناپدید شدن شمس تبریزی مطرح میکند. سپس با یک فلاشبک به گذشتهای نه چندان دور رفته و برخورد مولانا و شمس را کلید میزند که سرانجام به یک نقطه عطف میرسد. جایی که مولانا مجذوب شخصیت پیچیده و خاص شمس شده و نگاهاش به جهان تغییر میکند. در نیمه میانی، توحیدی روی حسادت به عنوان یکی از تمهای فیلمنامه مانور داده و موانعی را بر سر راه مرید و مراد قرار میدهد تا از بار تنش حاکم بر آن کاسته نشود. در این بین رفت و برگشتهای زمانی هم رخ میدهد که از ساختار قصه بیرون نزده و تماشاگر را سردرگم نمیکند. در واقع این ساختار غیرخطی برای آن است که تکههای پازل قصه کنار یکدیگر قرار گرفته و یکپارچگی آن از دست نرود.
داستانهای فرعی نقشی کلیدی در پیکره فیلمنامههای امروزی دارند و ((مست عشق)) از این بابت نمونهای درخشان به حساب میآید. اولی قصه عشق نافرجام پسر مولانا (علاءالدین) به کیمیا خاتون است که به خوبی در بافت قصه جا افتاده و مثلثی عاشقانه را شکل میدهد و تماشاگر را به حدس و گمانهایی پیرامون نقطه عطف دوم فیلمنامه وادار میکند. دیگری داستانک مربوط به اسکندر بیک فرمانده خشن اهل قونیه است که علاقهای نافرجام به دختری مسیحی به نام مریم داشته و توحیدی این داستانک را به بهترین شکل به قصه اصلی پیوند زده است. نکته مهمی که در فیلمنامه ((مست عشق)) به چشم میخورد، وفاداری به اندازه نویسنده به تاریخ است که وجوه نمایشی خوبی نیز به آن بخشیده شده است. همانطور که از عشق به عنوان تم اصلی و جانمایه اثر بهره گرفته و آن را به شخصیتهای اصلی گره زده است.
حسن فتحی در آخرین ساخته سینماییاش دست به ریسک بزرگی زده و به سراغ شخصیتی رفته که میلیون ها طرفدار در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دارد. او با توجه به فیلمنامه خوبی که در اختیار داشته تلاش کرده تا اثر شستهرفتهای را خلق کند. تلاشی که از همان سکانس نخست (کابوس جنگ اسکندربیک) خود را به رخ کشیده و تا آخر ادامه پیدا میکند. به ویژه در دکوپاژ فیلمنامه که ظرافت و وسواس خاصی در آن به چشم میخورد. برای مثال میتوان به سکانس گفتگوی طولانی شمس و مولانا اشاره کرد. البته نمیتوان از مست عشق گفت و به فیلمبرداری درخشان زندهیاد مرتضی پورصمدی و تدوین استاندارد میثم مولایی اشاره نکرد.
یکی از چالشهای مهم فیلم انتخاب بازیگران آن بوده که ترکیبی از بازیگران ایرانی و ترک به حساب میآید و ایجاد هارمونی میان آنها کار سختی به نظر میرسد. اتفاقی که تا حدود زیادی رخ داده و بازیگران نقش مهمی در کیفیت برجسته فیلم دارند. پارسا پیروزفر و شهاب حسینی انتخابهای هوشمندانهای برای ایفای نقشهای مولانا و شمس تبریزی بودهاند که البته کفه ترازو به سمت حسینی اندک چربشی دارد. همچنین بازیگران ترک زبان که در سینما و تلویزیون ترکیه شهرت زیادی دارند، در ایفای نقشها موفق بوده اند.
مست عشق از آن دسته فیلمهایی است که تولید و پست پروداکشن سختی داشته که از این بابت میتوان به گروه تولید آن دستمریزاد گفته و دستاوردهای آن برای سینمای ایران را به فال نیک گرفت.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903013